søndag 25. september 2016

Helg og matauke

Etter å ha landa etter tidenes show fredag på Nordland teater, må man vel bruke helga til noe fornuftig, fylle fryseren. Lørdag bakte jeg rundstykker og vaska klær, tok vare på de reine. Klesvask er en evig runddans, og jeg vil ha alt reint når jeg skal være vekke nesten hele uka som kommer.
Har ei veldig god oppskrift som bli kanongode rundstykker av😄 Middag skulle familien også ha, da laga jeg hjemmelaget lasagne. En gang i en svunnen verden, regna jeg ut kaloriinnholdet i min lasagne pr 100 gram, kontra det som disse pakkene. Min er en tredjedel av kaloriinnholdet! Bruker lettmelk, karbonadedeig, og lettere ost. Det kniper voldsomt på innholdet det! I tilegg kan man bruke fullkornsplater, og redusere saltmengden. Lagde 2 liter med bechamelsaus, slik at jeg fikk fryst ned noen porsjoner til ett par fiskegratenger som det manglet saus på. Blir lettere for resten av familien og lage mat  når alt er ferdig! Ble også en snartur på besøk til Stina, og hennes gode kaffe! Klarte å styre unna en boks cider som ble tilbudt, jippi. Og bestemte meg for å droppe vin.  Må redusere på vinmengen, mange snikkalorier der!

Søndag lagde jeg opp 12 liter med kjøttsuppe. Mannen i huset hjalp til å skrelle og dele opp grønnsaker. Fikk rydda opp i grønnsaksskuffa, og masse kjøttrester fra fryseren, mest reinkjøtt. Blei ei nydelig suppe.

 Fikk også en liten luftetur til vår kjære havmann. Promenaden er blitt så nydelig. Har ikke gått løypa på kveldstid, men må være flott med den spennende belysningen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar